Van Dorst Automotive: Nog beter inspelen op klantwensen

Case

Van Dorst Automotive: Nog beter inspelen op klantwensen

Zij kennen onze omgeving als geen ander

Waarom Van Dorst voor DataByte kiest

  • Door de juiste oplossingen is het systeembeheer nu veel overzichtelijker.
  • De juiste managementinformatie overzichtelijk uit onze systemen.
  • DataByte zorgt voor alle facetten, tot een prettig werkend Wi-Fi voor onze klanten.
  • Onze contactpersoon bij DataByte kent ons bedrijf en de branche.

Waarom Van Dorst voor DataByte kiest

  • Door de juiste oplossingen is het systeembeheer nu veel overzichtelijker.
  • De juiste managementinformatie overzichtelijk uit onze systemen.
  • DataByte zorgt voor alle facetten, tot een prettig werkend Wi-Fi voor onze klanten.
  • Onze contactpersoon bij DataByte kent ons bedrijf en de branche.

Over van Dorst:

Van Dorst is een gevestigde naam als autobedrijf in de regio Midden- en West- Brabant. De organisatie heeft twaalf dealervestigingen voor de merken Toyota, Suzuki, Mazda en Lexus. Daarnaast heeft Van Dorst ook alle facetten rond vervoer per auto zoals schade, lease, financiering en verzekering volledig in eigen beheer. Vanuit de hoofdvestiging in Breda opereren alle ondersteunende afdelingen en wordt ook de automatisering centraal aangestuurd.

Van Dorst en DataByte

Zo’n zeven jaar geleden maakte Van Dorst een professionaliseringsslag in hun ICT-omgeving. DataByte speelde hierin een belangrijke rol. Systeembeheerder Adri Zwanenberg: “Voor die tijd reed ik van hot naar her om problemen ter plaatse op te lossen, maar sindsdien hebben we onze automatisering veel efficiënter ingericht. DataByte ondersteunt ons hierbij en is ook leverancier van onze hardware. Zij kennen onze omgeving als geen ander en zijn ook bekend met onze branche. Mocht er al eens een noodgeval zijn, dan kunnen we met hen makkelijk en snel schakelen. De meer complexere zaken pakken we samen op, waarbij de rol van DataByte vooral educatief en coachend van aard is. Bovendien is de uitleg en toelichting naar onze gebruikers helder. Die waardevolle samenwerking verloopt al jaren bijzonder prettig.”

Het project: Dealer Management Systeem

Voor dealerbedrijf Van Dorst loopt ICT als een rode draad door de organisatie. Dankzij slimme oplossingen blijft er meer tijd over voor betere service richting de klant. Het management kan kritische bedrijfsgegevens van de verschillende vestigingen bovendien optimaal monitoren. “Wij willen niet alleen een totaalpakket rond mobiliteit per auto aanbieden, maar ook een goede service. Dan kom je tot de conclusie dat alles bij ons om ICT draait. Het begint al bij de klant die onze showroom inloopt. De afspraak wordt gepland en geregistreerd in ons Dealer Management Systeem. Alle transacties rondom deze klant, zoals offertes en bestellingen worden hierin bijgehouden”, legt directeur Jac van Dorst uit.

“Door dit consequent door te voeren kunnen wij hem of haar adequaat helpen en adviseren. Op een normale zaterdag bijvoorbeeld, verkopen wij tientallen auto’s en brengen wij een veelvoud aan offertes uit. Doordat dit allemaal prima geautomatiseerd is, kunnen wij nog beter op de wensen en behoeften van onze klanten inspelen. Zij ervaren hier de voordelen van, zoals de mogelijkheid tot digitale facturatie. En bijvoorbeeld ook de WIFI- verbinding in onze wachtruimte, zodat klanten gewoon door kunnen werken terwijl wij hun auto in orde maken.”

Werken met de nieuwe techniek

De ICT-oplossingen bij Van Dorst maken daarnaast een overzichtelijke uitwisseling van bedrijfsgegevens mogelijk. “Hierdoor kan ik de resultaten per vestiging ’s avonds thuis op m’n gemak bekijken. Want ook in onze branche is het noodzaak om de kosten beheersbaar te houden. 
Op managementniveau hebben al onze vestigingen inzage in elkaars gegevens. Zo kunnen we alle resultaten goed monitoren en leren van elkaars goede punten. Dat werkt erg motiverend. Ondanks dat de marges in de automotive flink onder druk staan, gaan we samen met DataByte als ICT partner de concurrentiestrijd graag aan.”

Diensten bij Van Dorst