Branche: Zorg

IT maakt het mogelijk de zorg in Nederland betaalbaar te houden en tegelijkertijd de zorgbehoevende een excellente zorgbeleving te geven. De zorgmedewerker ondersteunt en adviseert de zorgbehoevende met plezier effectief en proactief. Uiteraard zonder administratieve rompslomp.

Het tekort aan arbeidskrachten in de zorg en de hoge werkdruk zijn aan de orde van de dag in onze vergrijzende samenleving. De zorgvraag wordt complexer: cliënten vragen steeds vaker zorg op maat. De cliënt zit aan het stuur van zijn eigen zorgproces en de naasten verlangen realtime inzicht. Hoe gaat het met mijn familielid? Wat gaat er allemaal gebeuren?

Al met al blijft de kwaliteit van de zorg zodoende een aandachtspunt. Niet voor niets kenmerkt de branche zich door veel focus op innovatie. In ketensamenwerking zien wij absoluut een kans. Maar deze netwerkorganisatie wordt niet in één dag gebouwd. Om innovatie toch al zijn effect te geven, moet dit dus lean en mean gebeuren. Lean en mean, zeker gezien de budgetdruk. De middelen omtrent innoveren zijn vaak beperkt en staan onder druk.

 

Zorginnovatie is aan de orde van de dag

Er zijn al veel innovaties op de markt aanwezig. De crux zit hem in het slim combineren van deze oplossingen. Hierin zien we voor onszelf een belangrijke rol weggelegd. Wij adviseren onze zorgklanten op het gebied van Domotica, IoT, sensoren, Artificial IntelIigence, etc. Door diverse slimme oplossingen te koppelen en te integreren in de IT omgeving, zetten we samen de volgende stap in het optimaliseren van kwalitatieve zorgverlening.

 

Technologie wordt in de toekomst steeds begrijpelijker en daardoor steeds beter toepasbaar door een zorgmedewerker richting de cliënt. In de toekomst is de zorgmedewerker niet enkel belast met directe zorg, maar steeds vaker in gesprek met de cliënt over de inzet van (technologische) hulpmiddelen. Technologie die inzicht geeft in hoe het met de cliënt gaat en benodigde zorgverlening proactief signaleert.


Met de juiste inzet van IT kan de zorgverlener bijvoorbeeld vanaf een mobile device, samen met de cliënt en de naasten, de statussen van de cliënt inzien en bespreken wat het behandelplan wordt.
Daarnaast moeten zware administratieve lasten verdwijnen, zodat er tijd is om zorg af te stemmen op individuele behoeften. Het bijhouden van dossiers en cliëntinformatie is gewoonweg te tijdrovend. Dit alles, uiteraard, rekening houdend met privacy wetgeving en NEN 7510.

 

Met behulp van onze op Prosci gebaseerde adoptie methodiek helpen wij medewerkers bij het omarmen van deze nieuwe technologieën. Dit is inmiddels de belangrijkste kritische succesfactor gebleken.

 

Wilt u meer weten over de praktische invulling van zorginnovatie? Laten we samen de route bepalen!

 

Deze klant ging u voor

Schutse Zorg: Minder papier en veel efficiënter

Schutse

"DataByte heeft de digitale omgeving zo gebruiksvriendelijk ingericht dat we nu zelf een digitale vergaderomgeving kunnen inrichten.”